Comfy kleding noodzaak – we gaan gewoon voort

Ik dacht bij mezelf, ik kan niet honderden van die Burda kleedjes naaien (waarom eigenlijk niet vraag ik me nu af?). Ik moet eens iets anders verzinnen. Iets niet-tricot.

Ik tobde en tobde en keek wat rond in mijn patronen, tot ik deze prachtige jurk zag bij Minniemie. De Washi dress. Dat ik daar niet eerder aan dacht.

Bij mijn eerste Washi dress heb ik het patroon zodanig moeten aanpassen omdat ik het toen op zwangerschapskledij vond lijken. Ideaal dus voor nu!

Net zoals bij haar, is die eerste washi dress geen optie meer. Ook hier aan de buikregio geen probleem, maar de balkonregio daarboven, daar zou al is iets durven scheuren.

Dus reden te meer om een nieuw exemplaar te maken. Omdat ik toch een grotere maat zou moeten nemen, nam ik niet mijn herwerkte patroon ter hand, maar het originele. Omdat ik het toch nog wat meer flatterend wou maken, paste ik het opnieuw aan. Ik ging enkel het bovenstuk wat verlengen… Maar dat is anders uit gedraaid 😉

In plaats van de enkele figuurnaad die ter hoogte van de borst zit, maakte ik in het bovenstuk een prinsessennaad (of hoe zeggen ze dat in het Vlaams?). Voor ne keer iets anders, dacht ik. Ik maakte een testversie in goedkope katoen. Voegde nog enkele smoklijnen bij achteraan en was meteen tevreden. Meteen aangepast op mijn lijf, door puur een beetje te gokken! Chanceke! De testversie ligt nu nog te wachten op een voeringske, en dan heb ik meteen nog een exemplaar.

Maar ik ging eerst aan de slag met een andere stof. Die ligt hier al een hele tijd. Ik had ze overgekocht via facebook, volgens mij was het ooit gordijnstof ofzo, maar ik zag er toen al een Washi dress in. Ik wilde oorspronkelijk de maxi versie ervan maken, met lange rok, voor warme benen in de winter, maar mijn vrouwelijke lijf stak daar een stokje voor. Ik had zelfs te weinig stof om het sierborduursel van de stof zowel vooraan als achteraan te incorporeren. Spijtig.

Het is dan maar een gewone Washi geworden, tot net boven de knie, met het bovenstuk 3cm verlengd en een prinsessennaad toegevoegd. Ik maakte een versie zonder mouwen, omdat ik dat even het simpelste vond. Met lange mouwen onder in de winter no problemo! De stof is een soort zacht, licht rekbaar diolen in een prachtig diepblauw. Het sierstuk dat er op geborduurd is, kon ik dus enkel vooraan laten zitten. Ik voerde de jurk, omdat het stofje zou blijven haperen aan broekkousen (een must in de winter) en toch wel doorzichtiger was dan ik dacht. Een extra laagje warmte kan trouwens ook geen kwaad.

Als ik de jurk zo afgewerkt zie, heeft ze wel een iets ‘chiquer’ karakter dan ik dacht… Misschien is deze meer iets voor de feestdagen dan voor alledag. Maar niet getreurd, er liggen nog twee versies (waaronder de testversie) te wachten op voering, dan heb ik een voorraadje voor gewoon dagelijks!

Bijlange na niet zo elegant als de versie van Minniemie, maar het zal moeten volstaan. Ik ben dan ook zelf niet zo’n elegante verschijning 😉 (Nederlandstaligen kunnen meteen naar de foto’s scrollen!)

So I’ve decided to translate (part of) my posts in English. To reach out to more people. Not that that is my goal, but a little international courtesy never hurt anyone 😉 And let’s be honest, Google translate really can create a whole lot of b**, I mean… gibberish!


So here it goes! Man I should start writing shorter posts!

I’ve blogged before about my wardrobe deficiencies now that I’m actually starting to look pregnant and seemed to have resolved most of it with the knit dresses made from the Burda 7828 pattern.

I wanted to try something in woven fabric too and starting searching my patterns. But then I spotted her beautiful solution and figured the Washi dress would be perfect. In stead of grabbing the rearranged pattern for my previous Washi dress (which has become very tight around the chest region), I started working on a larger size on the original pattern and came up with a princess seam instead of one bust dart. I also lengthened the bodice a bit and added more shirring lines in the back.

After producing a proper fitting trial dress (which is still waiting to be finished so I can use it) in cheap cotton, I went to work on more ‘fancy’ fabric. I fell in love with this deep blue fabric, I bought it second hand a while ago with the intention of making a Washi maxi dress. Turns out I didn’t have enough for a maxi skirt so I stuck to the original length. I put in some lining because the fabric was a lot sheerer than I would feel comfortable in. But all in all, I like how it turned out! The trial dress and another one are already waiting for their lining and then I’ll have a stash of wearable dresses! With a longsleeve and stockings they’ll be perfect for winter weather! This one ended up a little ‘fancier’ than I expected so I might keep this one for the upcoming holidays instead of everyday workwear…

Not nearly as elegant as Minniemie’s version, but then again, I’m just not the most elegant appearance anyway 😉

Met meer dan genoeg plaats voor de buik en ook bovenaan zit ze lekker los voor comfortabel draaggemak (ze had gerust een maatje kleiner gekunnen, maar ik koos voor ruimzittend comfort)
With plenty of room for the belly and also up top it feels comfortable (I could have used a smaller size but who knows what may still happen up there 😮 )

Patroon/pattern: Washi dress van Made by Rae (aangepast)
Buitenstof/ exterior fabric: Via Stof de stofjes op facebook
Voeringstof/lining: stoffenspektakel

  5Comments

  1. Annick @ MinnieMie   •  

    Die prinsessennaad vind ik een goed idee! De uitdaging bij de washi vond ik het mooi laten aanpassen van de neep aan de borstzone, zo is dat wel super opgelost!!

  2. Krista   •  

    Wow, this dress looks stunning on you! It's my first time visiting your blog and I joined your reader panel too. I love to sew,too especially for my 4 kids. Regards from Finland 🙂

Laat maar van je horen!