Kara miso ramen improv

Nadat ik gisteren meedeelde waar jullie professionele ramen soepen kunnen nuttigen, vertel ik jullie vandaag hoe je dit zelf op tafel kan toveren.

Vorige week had ik zooooo veel zin in kara miso ramen (de spicy variant), maar was Nanaban gesloten. Ik besloot om geïmproviseerd zelf iets in elkaar te flansen. Dat was nog aardig gelukt vond ik, dus wil ik jullie laten delen in mijn ramen-vreugde 😉

Ik deed wat research op internet, vond veel recepten en maakte daaruit mijn eigen versie, met producten die ik kon vinden. Ik zal eerst wat van de gebruikte producten toelichten en nadien het recept neerschrijven.

 

Miso ramen wordt gemaakt met miso – pasta (duuuh!). Miso is een pasta op basis van gefermenteerde sojabonen.

 

miso
bron: http://www.bbc.co.uk/food/miso  

 

Het heeft een zoute smaak en stimuleert ook de ‘umami’ smaakgebieden op de tong. Umami is één van de vijf basissmaken waarvoor wij gevoelig zijn (zoet, zout, zuur, bitter en umami). Umami is van oorsprong een Japans woord, dat ‘heerlijkheid’ of ‘hartig’ betekent. Miso pasta stimuleert dus deze smaakervaring. Mijn last minute zoektocht naar miso pasta leverde helaas geen traditionele miso op, maar wij hebben hier in’t dorp wel een Thais winkeltje, waar sojapasta te vinden was. Eerder vloeibaar en met nog volle bonen in maar de smaak zat goed dus bruikbaar als vervanger.

 

Untitled

 

Na wat grondiger onderzoek op het net, kwam ik wel wat adresjes tegen. Zo kan je miso vinden bij Pit&Pit (klik), een webshop voor natuurlijke voeding en kruiden. Ik kocht er al noten en zaden en ook gedroogd fruit. Nu zal ik er waarschijnlijk eens echte miso bestellen! Ze verkopen er rode miso (sterker in smaak en dus misschien meer voor diegenen die ervaren zijn met umami smaken) en witte miso (de bleke, traditionele variant).

 

Het tweede belangrijkste ingrediënt is natuurlijk ramen noedels. In Japan is ramen een snel en typisch gerecht en komen er veel tentjes voor waar je ze kan eten, een beetje vergelijkbaar met de frietkoten bij ons. Ramen zijn noedels gemaakt van hoofdzakelijk tarwemeel. Gekookt zien ze er kronkelig en een beetje gelig uit.

 
ramen noedels

bron: Wikipedia

 

Ook hiervan leverde mijn last minute boodschappen geen echte ramen op, ook niet in ons Thais winkeltje. Vermoedelijk zijn er wel Aziatische supermarkten te vinden op Belgische bodem waar je ‘echte’ ramen kan vinden. Ik gebruikte andere noedels die er ook lekker uitzagen en eveneens tarwe als hoofdbestanddeel bevatten.

 

 Untitled        Untitled

 

 

Indien je de kara miso versie wil maken, zal je ook chilipasta of chilisaus nodig hebben. Er zijn hier veel vormen en soorten van. Ik gebruikte wat ik kon vinden in het Thais winkeltje bij ons in de buurt. Het maakt denk ik weinig uit welke je gebruikt, maar misschien toch best een aziatische variant. In de Spaanse of Mexicaanse soorten kan je al gauw tomatenpasta er tussen vermengd vinden en dat is niet de bedoeling. Je kan het natuurlijk ook zelf maken door rode chilipepers te vermalen (met eventueel andere ingrediënten). Degene die ik gebruikte was bij een eerste proeftest niet extreem pikant en had een zoete nasmaak, heel lekker. Ik gebruikte een serieuze eetlepel in de soep en pittig was ze toch!

 
Untitled    Untitled

 

 

Verdere ingrediënten zijn bouillon, groenten, eieren en eventueel vlees. Je kan uiteraard kiezen welke bouillon je gebruikt: vlees, kip, groente of zelfs vis als je voor een variant met vis of zeevruchten gaat. Ik gebruikte groentebouillon omdat ik vind dat kip en vleesbouillon van zichzelf al een uitgesproken smaak hebben en ik wilde de miso volledig tot zijn recht laten komen.

Qua groente kan je toevoegen wat je zelf wil. Meest voorkomende groenten zijn spinazie, sojascheuten, pijpajuintjes en sluimererwten (peultjes). Maar je kan zeker creatief zijn en je eigen geprefereerde groenten kiezen.

Ook het vlees of vervangproduct (voor de vega’s onder ons) kan je kiezen. Varkensvlees (in gebraad vorm) wordt het meest gebruikt maar kip, tofu of zelfs quorn behoren tot de mogelijkheden.

Eenmaal je alles in huis hebt, kan je er aan beginnen. Het is eigenlijk niet extreem veel werk!

 

 

Kara miso ramen à la KellyJade

voor 4 porties

Ingrediënten

  • 4 eieren
  • 300 g ramen noedels
  • 2 à 2,5 liter (groente)bouillon
  • 4 eetlepels miso pasta
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 eetlepel chilipasta (afhankelijk van de soort => probeer eerst een beetje en proef!)
  • groenten om erbij te doen: een handvol spinazie, een handvol peultjes, een handvol soja- of bamboescheuten
  • ca. 6 pijpajuintjes, in smalle ringetjes gesneden
  • vlees of vleesvervanger naar keuze

Werkwijze

  • Leg de eieren in hun geheel in een kookpot en vul aan met water tot ze ongeveer 2 cm onder staan. Breng aan de kook. Wanneer het water kookt, zet je het vuur af en laat vervolgens de eieren nog 10 minuten in het hete water liggen.
  • Haal de eieren uit de kookpot en schrik ze even onder koud water. Als je tijd hebt kan je ze laten afkoelen aan de lucht, ofwel kan je ze pellen onder stromend koud water. Halveer elk ei na het pellen.
  • Verwarm een theelepel olie (arachide of sesam) en stoof de groenten lichtjes aan. Dit moet maar heel kort zijn, de scheuten mogen gerust nog wat knapperig zijn, tenzij je dat liever niet hebt. Let vooral op met de spinazie, deze wordt rap plat en zal in de warme soep ook al wat krimpen!
  • Bak het vlees in dezelfde pan aan tot het gaar is en snijdt in dunne plakken.
  • Breng ondertussen het water van de eieren opnieuw aan de kook en kook hierin de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking (meestal iets van een 4 à 5 minuten). Als ze gaar zijn, giet je ze af en spoel je ze onder koud water om het kookproces te stoppen.
  • Verdeel de noedels, groenten, het vlees en eieren over 4 kommetjes.
  • Warm ondertussen de bouillon op, voeg hieraan de sojasaus toe en breng net aan de kook.
  • Zet het vuur af en voeg de miso toe. Doe dit lepel per lepel en proef tussendoor. Niet iedereen heeft graag een te sterke smaak. Voeg net zoveel lepels toe als je graag wil.
  • Voeg de chilipasta toe. Ook dit doe je best per theelepel met proefsessies tussendoor.
  • Meng alles goed, mix indien nodig.
  • Schep de bouillon met miso over elk gevuld kommetje en werk af met de gesneden pijpajuintjes.

 

Dit was mijn versie. Weliswaar zonder groenten want we hadden niets meer in huis en met geïmproviseerd vlees dat hier nog lag. Maar het smaakte 😉

Als je op de foto hieronder klikt, kan je een printvriendelijke versie van het recept downloaden.

 
Untitled

 

 

Smakelijk!

Laat maar van je horen!