Puur & lichter

De eeuwige jojo

Het is geen geheim dat ik al jaren sukkel met mijn lijf. Niet alleen het getalletje op de weegschaal, want dat zegt niet altijd alles, maar ook hoe het aanvoelt. Er mag hier best wat vet af en wat spiermassa bijkomen, voor gezondheidsredenen dan. En uiteraard voor mijn zelfvertrouwen.

Er zijn periodes dat ik flink ben en bewust oplet wat er allemaal mijn lijf binnenkomt. Maar de andere periodes van wat minder nauwgezet eten zijn helaas te dominant.

Na mijn eerste zwangerschap verloor ik vlot de babykilo’s, helemaal vanzelf eigenlijk. Uit dankbaarheid heb ik het jaar nadien ook wat voorzichtiger gegeten. Niet extreem diëten, want dat kan ik niet, maar bewust eten. En zo kwam ik dichter bij mijn ideale gewicht.

Maar dan… werd ik opnieuw zwanger natuurlijk. Al mijn harde werk. Even leek het erop dat ik bij Blomme niet zoveel zou bijkomen als bij Flavie, maar helaas was dat niet het geval. De verdeling van de extra kilo’s zat wel anders, dat wel. Maar ook hier verdween al een deel van de extraatjes de eerst maanden na de bevalling. Vocht, ik zeg het u.

Maar de rest, wil er maar niet af. Geen wonder ook, aangezien ik absoluut niet oplet. Ik eet niet overdreven ongezond maar ook niet overdreven gezond. Met te veel ongezonde tussendoortjes.

 

Slimmer eten

Ooit verloor ik 13 kg dankzij het Weight Watchers programma. Dat was een jaar of twee na mijn universiteitsjaren. Daar had ik serieus wat ongezondheid opgeraapt. Maar dus die -13kg heeft dat opgelost.

Ik probeerde eens opnieuw te starten, kort nadat Blomme geboren was, maar 21 ‘puntjes’ eten op een dag, sorry maar dat is echt niks! Ik hield het helaas niet vol. Terwijl dat de eerste keer echt goed ging.

Mijn schoonzus verloor recent een goed aantal kilo’s en toch zag ik haar regelmatig eten. Ze vertelde dat ze het laatste boek van Pascale Naessens had gekocht, en die principes volgde. Ik ben nooit echt fan geweest van Pascale Naessens, dus was ik sceptisch. Toch besloot ik om ook al elke maandag, wanneer we steevast bij de schoonouders spaghetti gaan eten, mee courgetti met haar te eten, ter vervanging van de echte spaghetti. Dat smaakte me wel.

Ik liet me dus overtuigen en las het boek ‘Puur & lichter’. Ik moet zeggen, er staan wel dingen in, die mijn wetenschappelijke logica prikkelen. Minder koolhydraten eten om zo minder vet op te slaan en meer te verbranden… Klinkt zo simpel toch. Ik las het dus helemaal door met interesse.

 

Untitled

 

 

Ik bekeek heel kritisch de gerechtjes en stelde me hier en daar vraagtekens als ‘Moet ik daar echt mee gegeten hebben?’ Maar ik had beloofd open minded te zijn en ik ging ervoor. Drastisch minder koolhydraten dus. Wel meer volle vetten, eiwitten en vooral veel groentjes. Slimmer eten, als het ware…

 

Puur en lichter in de keuken

 

 

Untitled

 

 

Ik ben nu een dikke twee weken er mee bezig. Ik maakte al enkele receptjes uit het boek of paste de principes toe op wat ik in huis had en zelf kon bedenken.

En ik moet zeggen, ik ben best tevreden. De lange termijn effecten moet ik nog opmerken natuurlijk, maar voorlopig voel ik me goed. Ik kan niet zeggen dat ik meteen meer energie heb, maar daar kunnen die twee bengels van mij wel voor iets tussen zitten 😉

De gerechten zijn heeeeeel erg lekker (met uitzondering van die met champignons, bleirk!) en met veel smaak. De eerste drie dagen merkte ik weinig van het zogenaamde verzadigende effect van de maaltijden. Omdat er volle vetten en weinig tot geen koolhydraten in aanwezig zijn, zouden de gerechten een langer verzadigingsgevoel opwekken. Ik twijfelde er dus nog over.

 

 

UntitledVoor de zoet-liefhebbers onder jullie: er staan ook dessertjes in!

 

 

Maar hoe langer ik volhield, hoe meer ik merkte dat mijn lichaam zich hieraan aanpaste. Vandaag ging ik uitzonderlijk met hubbie nog eens miso ramen eten in het geweldige Nanaban (lees er hier meer over) hier in het dorp. En terwijl ik normaal net aangenaam vol zit met zo’n kommetje soep, heb ik nu voor het einde moeten opgeven. Ik had reuzehonger en toch mijn bord niet leeg gekregen. En ja ik ben me er van bewust dat deze maaltijd niet strookt met een koolhydraatarm dieet, maar af en toe de regels eens breken, dat maakt het leven leuk 😉

Het boek is mooi, duidelijk geschreven en er staan heel veel bronnen in vermeld, ook niet onbelangrijk. De foto’s zijn goed en het eten ziet er heel smakelijk uit.

Ik deel alvast wat van mijn creaties!

 

 

UntitledEen ontbijtje met volle yoghurt, geroosterde noten en zaden en fruit

 

 

UntitledKerstomaatje uit de oven met mozzarellaballetjes. Heerlijk is dit! Ik vergat hier wel de verse basilicum.

 

 

UntitledDe overheerlijke quinoa salade! Echt een aanrader uit boek en makkelijk als meeneem lunch!

 

 

UntitledHier improviseerde ik zelf. Gegrilde halloumi met gegrilde courgette, wortel en rucola.

 

 

 

 

Nu hopen dat het effect ook te zien zal zijn op de weegschaal!

Laat maar van je horen!