Shoot! – review

Vorige week deed ik mezelf het boek ‘Shoot‘ cadeau. Het stond op mijn verjaardagslijstje, maar mijn verjaardag is nog zo ver weg en mijn foto’s hebben dringend wat hulp nodig!

Bol.com bood oplossing en daar belandde het prachtige boek snel in mijn brievenbus. De vormgeving en uiteraard de foto’s van Anki, vind ik fantastisch. Een goed begin!

Schermafbeelding 2016-02-16 om 22.47.16

Ik kocht ooit het boek ‘Digitale fotografie voor dummy’s’ en hoewel dat informatief was, vond ik het niet entertainend. Needless to say, mijn fotografiekunsten verbeterden zeker niet zienderogen.

Dit boek las ik echter meteen uit. In één ruk! Het was informatief maar toch leuk en ontspannend om te lezen. Het spoorde me ook meteen aan om mijn Nikon D200 (doorgeefstuk van de papa) ter hand te nemen en te foefelen aan de knopkes.

Ik experimenteerde vorige week al wat. Ik nam inderdaad vroeger foto’s in de geprogrammeerde stand of slechte foto’s met de iPhone. De foto’s die ik vorige week nam probeerde ik echter allemaal in manuele stand te nemen. De foto’s van Flavie haar verjaardagsoutfit bijvoorbeeld, nam ik in manuele stand. Best gelukt vind ik. De foto’s tijdens het feestje zelf werden niet door mij, maar door mijn vader genomen.

Ondanks dat het vakantie was, had ik tot mijn grote spijt niet genoeg tijd en kans om me wat meer in het fotograferen te verdiepen of om de Shoot! fotochallenge aan te vangen.

Ik ga proberen om me daar deze week wat meer mee bezig te houden. Sowieso zal ik Anki haar tips en advies gebruiken om in de toekomst betere foto’s op dit blog te zetten. Laat gerust weten als ze nog niet voldoen aan jullie verwachtingen. In de loop van volgende week post ik een update post om te zien of jullie verbetering hebben opgemerkt!

Terug naar het boek dan. Over het algemeen dus niks dan lof. Het boek is logisch opgebouwd, met handige tips en tricks, afgewisseld met prachtige foto’s en leuke DIY aanmoedigingen. Alleen maar zachte kleuren in het boek, wat het leesgenot volop ten goede komt. Misschien één kleine opmerking. De lichtgele tekst vond ik niet super gemakkelijk om te lezen, misschien niet de beste kleur keuze geweest…

Als mijn foto’s nu serieus in kwaliteit toenemen, zal het zeker zijn nut hebben bewezen. Ik vind het vooral aangenaam dat ze aanraadt omgewoon te fotograferen met je hart. Dat lees je niet in andere boeken. Daaruit kreeg ik alleen maar het gevoel dat ik er niets van bakte. Nu moet ik wel zeggen dat Anki’s mooie foto’s de mijne in het niets doen verbleken.

Maar ik heb me altijd verder willen ontplooien in deze hobby. Mijn vader is amateurfotograaf en heeft zich aangesloten bij een fotoclub. Ik heb dat altijd een leuk idee gevonden en zou de wereld graag willen vastleggen op ‘film’ (de digitale versie dan, aan analoog waag ik me voorlopig niet) zoals ik ze zie. Maar dat is zo moeilijk. Anki legt het heel basic uit en legt vooral de nadruk op het houden van je eigenheid. En dat zint me wel. Wat ben je met al die technische kennis als verder je foto’s niets uitstralen.

Je moet uiteraard wel een beetje weten wat je doet, maar die kennis kan ook groeien naarmate je meer fotografeert. Het belangrijkste is proberen te ‘vangen’ wat jij ziet wat je bijzonder genoeg vindt om te vereeuwigen. En dat gevoel, die idee, kwam wel naar voren in het boek. Een absoluut pluspunt.

Ik heb alvast wat fotografie items aan mijn ‘wat wil ik voor mijn verjaardag’-lijstje toegevoegd. Spijtig dat het nog zo lang wachten is!