Wetenschappelijke Wist Je Datjes – 12

Ik ben in de war. Ik wou zo graag mijn wetenschappelijke weetjes rubriek nieuw leven in blazen.

Dus deze week ging er terug een wist je datje verschijnen, zoals in het verleden… OP DINSDAG!

Het is dus donderdag, voor de mensen die op een nog verdere planeet leven dan de mijne. Dat komt door de kalender van de ‘4 op een rij’ challenge en de woorden voor extra bonuspunten. Het heeft me danig in de war gebracht!

Maar dus toch, uitzonderlijk op donderdag dan maar, een nieuw wist je datje!

Wist je dat…

… je ’s avonds kleiner bent dan ’s ochtends?

We zijn ’s ochtends gemiddeld zo’n 1 tot 3 cm langer dan aan het einde van de dag. Dat komt omdat we tijdens de dag staan of lopen en er hierdoor druk komt op onze tussenwervelschijven. Deze bevatten vocht en door de druk die erop komt, wordt dat er als het ware uitgeperst. Hierdoor worden de tussenwervelschijven dunner en dus onze wervelkolom korter. ‘S nachts, wanneer je slaapt en neerligt, nemen de tussenwervelschijven het verloren vocht weer op en win je de verloren lengte weer terug.

Dit geldt echter enkel indien je ook voldoende vocht opneemt tijdens de dag. Zeer belangrijk dus om goed gehydrateerd te blijven en voldoende water te drinken. Alsof er nog niet genoeg redenen zijn om veel water te drinken!

Mensen met een staand beroep ‘krimpen’ het meest. Deze verkorting kan wel tot 3 cm bedragen. Ja lap, ik ben dus ’s avonds een klein dupke!

Ik heb het ooit eens zelf getest. Ik had me ’s ochtends vroeg opgemeten (of laten opmeten) en ’s avonds voor het slapen gaan opnieuw. Ik weet niet meer wat de exacte meetresultaten waren, maar wel dat er een verschil van meer dan 1,5 cm op zat!

Misschien een goeie tip: als je ’s avonds uitgaat eerst even een uurtje of 2 gaan liggen, zodat je tussenwervelschijven zich wat kunnen herstellen. Zo lijk je groter als je misschien iemand wil versieren 😂 Of als je een vrouw bent, kan je natuurlijk ook gewoon je hoge hakken aandoen!

Laat maar van je horen!